Новости События Общее

Статьи по дате "Сентябрь 2019"

Теоретическая и практическая рациональности в психолого-педагогическом измерении

01-09-2019 Публикации
Концептуализация условий компетентностной подготовки студентов в педагогическом университете является основной задачей настоящей статьи. Утверждается, что недостаточная проясненность психолого-педагогических механизмов сложного взаимодействия теоретических и практических форм понимания, мышления и действия в профессиональном обучении становится серьезным препятствием выполнения требований новых стандартов высшего образования, на реализацию которых нацелены сегодня белорусские университеты. В центр рассмотрения помещен процесс интеграции теоретической и практической рациональностей, трактуемый не в терминах синтеза, а реципрокной реконтекстуализации, отменяющей действенность одной из доминирующих структур и устанавливающей приоритетность другой. Ключевые слова: теоретическая (научно-исследовательская) рациональность, практическая (прагматическая) рациональность, коммуникативная функция рациональности, инструментальная функция рациональности, интеграция рациональных форм, триггерное семиотическое устройство
СНИЛ
подробнее Вложенные файлы 1

Учиться... у воображаемого Иного

01-09-2019 Публикации
The article focuses on the current education crisis treated as a crisis of the relevant pedagogical discourse. The authors claim that in the context of dynamic cultural changes the refraction of educational descriptions’ forms is becoming a factor of the educational development blockade. According to the authors, the transformation of the pedagogical discourse that stops this kind of blockade is in line with a radical change of the subject field of pedagogy. This concerns, in the first place, the change of the way of educational reality’s scaling, focusing the pedagogical attention on the ‘molar’ level of education performance as well as the processes of education semiosis and micro-changes that are in place in it. Apart from that, discourse changes indicate the connection with denaturalisation and dereification of educational phenomena that manifest their discursive and opportunistic nature in the new description. Finally, in the new description, the nature of educational processes is radically changed: learning manifests the connection with the loss of capability learning, teaching – with self-experimenting, sign acquisition – with its elimination, whereas identifying oneself with the other – with the others becoming estranged and different. In the latter case, it is about the transformation of otherness realization mode, as well as specific constitution of education subject and forming a special relationship between a student’s position and an imagined Other, his/her concentration on himself/herself due to lack of the Other whose availability or non-availability enables to discover and change the meaning of the student’s current position and semiotic relations realised by him/her.
СНИЛ
подробнее Вложенные файлы 1